Запис вебінару «Особливості вступної кампанії 2017 року»

Паперові книжки vs електронні: хай живуть паперові? Нове слово на підтримку видавництв і друкованих книг

4 вересня 2017, 16:48
Видавництво Львівської політехніки

Незважаючи на велике різноманіття форматів електронних книг і пристроїв для їхнього читання, вибір програм з оцифрування літератури, прогнози поліграфічних песимістів, електронна книга поступово втрачає позиції, поступаючись… друкованій. Про це розповідає стаття поліграфічного гіганта MacHouse з посиланням на новітні дослідження у галузі виробництва і продажу книг.

Отож, за останні декілька років встановилася стійка тенденція: продажі електронних книг падають, паперових – зростають.

  • Згідно з даними Nielsen, продажі електронних книжок у Великобританії 2016 року впали на 4%, натомість друкованих зросли на 2%.
  • Американська асоціація видавців інформує, що у США продажі електронних книжок 2016 року впали на 18,7%, продажі книжок у м’якій обкладинці зросли на 7,5%, у твердій – на 4,1%.
  • Publishers Weekly засвідчує, що глобальне зростання продажів друкованих книжок 2016 року склало 3,3%. Euromonitor International натомість фіксує спад у цілому світі продажів пристроїв для читання електронних книжок: від 2011 до 2016 року – більш ніж на 40%.

Чому так відбувається?

Ціна і зручність

Одна з причин популярності друкованих книг полягає в тому, що молоде покоління втомилося від надміру цифрових технологій. Вчені називають це явище «цифровим виснаженням».

Ще одна причина – ціна. Якщо раніше цифрова книга коштувала істотно нижче, то тепер багато видавництв підняли ціну до рівня книжки у м’якій обкладинці. В багатьох країнах ціна на книгу регламентується законодавчо, наприклад, у Німеччині і Франції ціна електронних і паперових книжок майже не відрізняється.

Зростанню продажів друкованих книг сприяє мода на книжки-розмальовки. Важливе місце продовжує займати художня література для підлітків і молодих людей.

Читачі надають перевагу і дитячій літературі в паперовому варіанті. За останні два роки продажі паперових дитячих книг у Китаї зросли на 10%, у США – на 12,5%, у Бразилії – на 28%. У Великобританії ринок дитячих книжок у 2016 році зріс на 7% і складає чверть продажів усіх паперових книг.

І в навчальному сегменті паперова книжка теж править бал. За прогнозами McKinsey, 2018 року тільки 5% продажів навчальної літератури припадатиме на електронні книжки.

У ногу з часом

Згідно з експертними оцінками, на продажі електронних книг в Україні припадає менш ніж 1%. Водночас на поліграфічному ринку проступає позитивна тенденція: згідно зі статистикою Книжкової палати, 2016 року наклади зросли на 35% відносно 2015, а кількість паперових видань – на 40%.

Середньостатистичний українець прочитує 4,3 книжки за рік. 77,7% українців заявили, що люблять читати. Це непоганий показник: для порівняння, в Польщі за 2015 рік 63% населення не прочитали жодної книжки.

За останні роки через високу конкуренцію на ринку якість книжок зросла: красиві обкладинки, яскраві ілюстрації, ексклюзивні видання. Все це приваблює людей і спонукає видавців відповідати вимогам часу.