Завідувач кафедри міжнародної інформації ІМФН Василь Гулай: чи потрібне обов’язкове ЗНО з математики?

За матеріалами газети «Вікна»
Василь Гулай

Уже з 2021 року зовнішнє незалежне оцінювання з математики буде обов’язковим для всіх випускників і матиме два рівні складності. Базові навички з математики необхідні кожній людині, адже вона розвиває логічне та абстрактне мислення, зазначає міністр освіти і науки України Лілія Гриневич. І зауважує: поряд із англійською математика є важливою для людини, яка хоче бути конкурентною в сучасному світі.

У коментарі газеті «Вікна» доктор політичних наук, професор, завідувач кафедри міжнародної інформації Національного університету «Львівська політехніка» Василь Гулай зазначив:

– Питання запровадження обов’язкового ЗНО з математики як форми ДПА одинадцятикласників в 2021 році варто розглядати в кількох контекстах.

По-перше, якщо говоримо про ширший контекст необхідності розв’язання проблем вищої освіти через відповідний відбір після завершення середньої школи, то, на мою думку, вони зумовлені як об’єктивними соціально-економічними реаліями, ринковим попитом на ті чи інші спеціальності та ще існуючими пострадянськими суспільними стереотипами щодо чи не стовідсоткового здобуття вищої освіти як способу успішної професійної самореалізації, так і непослідовними, а в багатьох аспектах – навіть деструктивними, руйнівними спробами адміністративного регулювання вищої освіти України…

По-друге, щодо власне планів міністра освіти і науки Лілії Гриневич з 2021 року суттєво змінити систему складання зовнішнього незалежного оцінювання для випускників шкіл. Коли стане більше обов’язкових предметів, а тестування з української мови й математики матимуть два рівні складності, то вважаю, що їхня реалізація сприятиме адекватнішому сприйняттю майбутніми студентами мети і результатів здобуття вищої освіти. Не думаю, що за пропонованого диференційованого підходу в значної кількості випускників 11-х класів виникнуть проблеми з математикою, але це вже однозначно сприятиме кращій підготовці до вивчення в закладах вищої освіти відповідних предметів, умовно кажучи, математичного спрямування.

З власного досвіду гуманітарія, який уже понад 15 років готує інформаційних аналітиків-міжнародників, можу казати про певні застереження, страх, стереотипи щодо математики, а нерідко – й прояви нечесної конкуренції, які дуже швидко долаються, коли студентам пояснюєш місце та роль тих чи інших предметів у формуванні відповідних компетентностей для потреб ринку праці.