2020 рік: міжнародна академічна співпраця у Львівській політехніці набула нових форм

Валентина Софілканич, Центр комунікацій Львівської політехніки
Інтер'єр головного корпусу Львівської політехніки

Для міжнародної академічної мобільності 2020 рік приніс несподівані обмеження, але відкрив нові можливості. Базою для розвитку нових форм міжнародної співпраці стали як IT-технології, так і значний міжнародний досвід Львівської політехніки та існуючі персональні контакти працівників.

Минулого року світова освітня спільнота зустрілася з неочікуваним викликом, спричиненим пандемією COVID-19 та карантинними обмеженнями в усіх галузях людської діяльності. Безумовно, це вплинуло й на міжнародну академічну співпрацю. Закриття кордонів змінило академічну мобільність у класичному розумінні, а окремі види мобільності взагалі призупинили. З’явилися обмеження у живому спілкуванні між освітянами різних країн, відмінили заплановані конференції, поїздки та зустрічі.

Несприятливі умови не зменшили бажання студентів брати участь у таких програмах, а лише перенесли дати навчання на весняний семестр, з надією на покращення епідеміологічної ситуації. Наталія Іванівна Чухрай, проректор з наукової роботи Національного університету «Львівська політехніка», розповідає, що ніколи не було проблем із набором потрібної кількості студентів для участі в програмах академічної мобільності, це вона пов’язує з тим, що основне фінансове навантаження беруть на себе іноземні партнери. Також варто наголосити на тому, що більшість бажаючих відповідає високим вимогам, які ставлять учасникам. Звичайно, що це по-своєму вимагає відбору та пошуку кращих серед кращих.

IT-технології допомогли політехнікам подолати географічну відстань, синхронізувати роботу в різних часових поясах, швидко реагувати на різні запити. Це дозволило розширити коло контактів політехніків з освітянами не тільки Європи, але й інших континентів. Відповідно, кількість міжнародних угод про співпрацю в 2020-му році зросла до 270 одиниць, у рамках яких Політехніка стала партнером з університетами в 29 країнах.

Нові реалії комунікації через інтернет дали змогу залучати до навчального процесу висококваліфікованих іноземних викладачів та науковців, яких ми не могли залучити при оф-лайн заходах. Здебільшого це відбувається в рамках програми «Візіт-професори», яка досі розвивається й не припиняє своє розширення, щороку залучає дедалі більше вітчизняних та закордонних викладачів до участі.

«Саме ІТ-технології сприяли існуванню цієї програми, адже за допомогою них є можливість далі провадити лекції, але вже на різних відеоплатформах. Цього року ми маємо декількох іноземних викладачів, працевлаштованих за цією програмою, вони провадитимуть у Політехніці 60 годин лекційних або практичних занять кожен», – ділиться Наталія Іванівна Чухрай.

Незважаючи на негативні прогнози напередодні 2020 року, у Львівській політехніці цього ж 2020-го набули розвитку нові форми міжнародної співпраці та академічної мобільності, що дало хороші результати. Дистанційно реалізовано програми навчання студентів за подвійними дипломами, студенти он-лайн слухали лекції та працювали на семінарах. Львівська політехніки прийняла іноземних професорів на дистанційне стажування, а політехніки біля свого домашнього комп’ютера змогли он-лайн пройти підвищення кваліфікації в закордонних університетах.

Ще до кінця не зрозуміла ситуація із академічною мобільністю в Європі та світі у майбутньому, але одне можна стверджувати – міжнародна співпраця набуває нових форм. Однак на 2021 рік програму академічної мобільності в Європейському Союзі планують дещо зменшити в об’ємах, хоча деякі програми в рамках проєкту ERASMUS+ не зменшуватимуть темпів реалізування. Так, наприклад, програма Жан Моне, яка спеціалізується на інтегруванні закордонного досвіду з вітчизняним навчальним процесом, відкрила набір і всі охочі можуть подати заявки на проєкт в 2021 році.

«В Європейському Союзі розуміють, що це не тільки навчання, це і обмін, знайомства, пізнавання культури й багато інших граней академічної мобільності, що й демонструє приклад ERASMUS +. Тому це питання набагато складніше, ніж інтернеттехнології, бо не все можна передати і навчити через інтернет. Але можна з великою ймовірністю передбачати, що гібридні форми навчання студентів залишаться й надалі», – наголошує Наталія Іванівна.

Отже, закриття кордонів під час пандемії не зупинило міжнародну співпрацю Львівської політехніки, а сприяло її розширенню на основі переформатування та впровадження нових методів, що урізноманітнило міжнародні контакти та відкрило нові можливості міжнародного співробітництва.