Електроприводи, які не мають аналогів: в ІЕСК розробляють електромеханотронні перетворювачі та системи

Катерина Гречин, тижневик «Аудиторія»
Василь Ткачук

Дослідницька група кафедри електричних машин ІЕСК, яку очолює професор Василь Ткачук, працює над створенням, дослідженням, розробленням методик та автоматизованих систем проектування електромеханотронних перетворювачів та систем. Є вже тут і певні досягнення, втілені у життя.

Дослідницька група має на своєму рахунку вже чимало наукових доробків. У полі її зору – кілька наукових напрямів, серед яких – розроблення електроприводів на базі вентильного реактивного двигуна з буферами енергії й електроприводів на базі вентильного двигуна зі збудженням від постійних магнітів; створення теорії електромеханічного перетворення енергії в електромеханічних перетворювачах індукторного типу; розроблення методик проектування вентильних реактивних двигунів з буферами енергії зі збудженням від постійних магнітів та комп’ютерних автоматизованих систем проектування й дослідження електроприводів на базі вентильного реактивного двигуна з буферами енергії та зі збудженням від постійних магнітів.

– У сучасних малопотужних регульованих електроприводах останнім часом широкого застосування набувають вентильні двигуни постійного струму різних конструктивних виконань, – говорить завідувач кафедри Василь Ткачук. – Одним з найпростіших за конструкцією, технологічним i надійним є електромеханічний перетворювач з явнополюсним статором. Він – простий і дешевий, а вентильні двигуни на його основі за регулювальними властивостями не поступаються колекторним двигунам постійного струму. На базі таких вентильних двигунів науковці кафедри створили ряд електроприводів: коліс інвалідного кімнатного візка (його можна експлуатувати і в дорожніх умовах за помірно пересічного – з ухилом до 10 відсотків – профілю дороги), коліс мінігосподарського комплексу, лінійного переміщення, ротора медичної центрифуги тощо.

– А які розробки найцікавіші?

– Їх у нас кілька, вони не мають аналогів і вже впроваджені у виробництво. Ось, до прикладу, електропривод лінійного переміщення, створений на базі екологічно чистого вентильного двигуна. Він має просту будову, високу технологічність виготовлення, відносно високий коефіцієнт віддачі. А ще електропривод недорогий. Його використовують для позиціонера антени супутникового телебачення, слідкувальних радарних систем, воріт гаражів, подачі супорта або стола металорізальних верстатів тощо. Цікавою й потрібною є розробка електроприводу коліс засобів пересування. Керувати візком можна однією рукою за допомогою маніпулятора типу «джойстик». Такий електропривод залюбки використовують у маловагових транспортних засобах широкого вжитку та у засобах пересування, зокрема для людей з вадами опорно-рухового апарату. Ми також виготовили два взірці електроприводу універсального до мінікомплексу «Майстер-А» (для приведення в рух мотор-коліс мінігосподарського комплексу). Завдяки підвісному знаряддю він може бути культиватором, бороною, косилкою чи снігоприбиральною машиною. Нашою гордістю є і електропривод медичних центрифуг крові ЦНЛ-6, споживачами яких є донорські пункти, медичні навчальні заклади, науково-дослідні установи гематології та переливання крові, діагностичні лабораторії лікарень. До того ж, наш значно кращий від закордонного: надійніший, безшумний, а схема керування – простіша.

– Нині, через брак фінансів, дуже сутужно з державними замовленнями. А як у Вас?

– У нас така ж ситуація. Буває, нам дають цікаве замовлення, але через брак фінансів ми не можемо розпочинати свої дослідження. Хоча вже успішно виконали 8 науково-дослідних та проектно-конструкторських робіт за господарськими угодами для Львівського науково-дослідного радіотехнічного інституту, Головного СКТБ «Львівсільгоспмаш»; Львівського казенного експериментального підприємства засобів пересування та протезування, КБ «Південне» (Дніпропетровськ), НДКІ ЕЛВІТ Львівської політехніки та три науково-дослідні роботи.

– Над якими науковими розробками працюєте зараз?

– Нині найрезультативніший і найпотрібніший напрям – заміна двигунів у трамваях, тролейбусах і залізничному транспорті. Інший, не менш важливий напрям, який досліджуємо, – робота з вітрогенераторами, які працюють у комплексі із сонячними батареями на акумуляторних батареях. Так, на замовлення підприємства «Аргентум», громадської організації «Ветеранська спільнота», Науково-дослідного об’єднання «Громадська організація», спільно з кафедрами механіки та автоматизації машинобудування, проектування та експлуатації машин (ІІМТ), електроприводу і автоматизації промислових установок (ІЕСК) і нашої, як тільки буде знайдено кошти, розпочнемо роботу над виготовленням дослідного зразка транспортного засобу для інвалідів. В Україні, на жаль, практично відсутній такий спеціалізований транспортний засіб для інвалідів з вадами опорно-рухового апарату, хоча черга лише на Львівщині становить близько 7 тисяч осіб. Нещодавно також розробили сучасні електричні апарати.